Interview met onze Commercieel Secretaresse Linda

Hoelang werk je bij Pronk ergo?
Ik werk hier al sinds 2000!

Wat houdt je werk in?
Alles wat met de commercie te maken heeft. Ik neem de telefoon aan, verzorg de inkomende en uitgaande post en e-mail, beheer de website van Pronk ergo, de inkoop van de kantoorartikelen en keukenvoorraad, maak folders en presentaties voor de verkopers, notulen bij vergaderingen, regel alles omtrent Social Media, etc. etc.!

Social Media? Vertel eens wat meer hierover.
Social Media is iets wat vroeger natuurlijk niet bestond. Ik heb me hier de laatste jaren in verdiept en beheer het account van Pronk ergo op Twitter en Facebook. Ik vind dit heel leuk om te doen, aangezien ik hier direct contact met de klant heb. Dagelijks laat ik dan ook diverse berichtjes achter op Twitter. Op Facebook plaats ik meer algemene berichten met foto’s zoals bijvoorbeeld van een beursdeelname of een jubileum.

Werk je fulltime?
Bijna! Ik werk 35 uur per week.

Wat vind je leuk aan je werk?
De afwisseling! Wij werken in een klein team waardoor ik met iedereen contact heb. Het werk doen we echt samen; ik help zowel de collega’s van de verkoop, als mijn collega’s van de uitvoering met allerlei werkzaamheden.

Wat voor opleiding heb je nodig om dit werk te kunnen doen?
Voor dit werk is een secretariële opleiding en een goede telefoonstem noodzakelijk. Verder is goede kennis van de computer en de Nederlandse taal belangrijk.

Wat is het verschil tussen vroeger en nu?
In 2000 werden de brieven nog gedicteerd door de toenmalige directeur. Dat werkt uiteraard nu niet meer zo! Vroeger ging ook alles per fax, telefoon of brief. Nu gaat bijna alles digitaal. ierdoor heb je veel directer (lees: sneller!) contact met de klant, collega of leverancier. Vroeger hadden de verkopers nog geen mobieltje van de zaak. Klanten konden toen dus nooit onderweg te woord worden gestaan. Dit kon pas als de verkoper weer terug op kantoor was. Sinds enige jaren heb ik een telefoonprogramma op mijn computer waarin ik in 1 oogopslag kan zien wie er op kantoor aanwezig is. Zodra een collega op kantoor komt zet hij of zij zijn telefoon open en andersom als iemand weggaat of in vergadering gaat zet hij of zij zijn telefoon weer dicht. Dit werkt voor mij heel handig en scheelt de beller onnodig wachten aan de lijn.

Maak je veel grappige voorvallen mee?
Klanten willen zich nog wel eens verspreken. Tilsling wordt dan ineens Tilstring bijvoorbeeld. We hebben een aantal collega’s met dezelfde voornaam, dit levert ook nog wel eens hilarische taferelen op. Mijn collega op de serviceafdeling heet bijvoorbeeld ook Linda. Het komt wel eens voor dat iemand denkt mijn collega aan de telefoon te hebben i.p.v. mij. De beller gaat er dan vanuit dat ik precies weet waar hij/zij over belt. Dan kan wel even duren voor we beide door hebben, dat het niet voor mij bestemd is.

En de toekomst?
Ik kijk nu uit naar mijn twaalf en half jaar dienstverband. Verder zullen we de website nog meer gaan uitbreiden. Om een primeurtje te vertellen. Binnenkort wordt ons assortiment uitgebreid met Sanitairhulpmiddelen van Etac.